Integracja w pigułce

        • WOPFU, IPET

        • Czym jest WOPFU?

          Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU)- to dokument opracowywany dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jego celem jest dokładne określenie poziomu funkcjonowania ucznia, jego mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań, uzdolnień, a także identyfikacja przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia. WOPFU jest niezbędne do sporządzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), który ma na celu zapewnienie odpowiedniego wsparcia oraz dostosowanie procesu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia.

           

          Kto sporządza WOPFU i IPET?

          WOPFU i IPET opracowuje zespół, który tworzą: nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych, specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem, rodzice, dodatkowo wspomagająco w zebraniach zespołu uczestniczyć mogą również pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych, a także na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia – inne osoby (np. lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista).

          Termin opracowania WOPFU

          Wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia należy przygotować przed opracowaniem IPET-U, w terminie nie później niż do 30 września roku, w którym dziecko rozpoczyna dany etap edukacyjny. W przypadku, gdy uczeń dołącza do szkoły lub przedszkola w trakcie roku szkolnego bądź otrzyma orzeczenie o potrzebie nauczania specjalnego po rozpoczęciu roku szkolnego – WOPFU powinno zostać opracowane w  terminie 30 dni od dnia uzyskania przez placówkę informacji o potrzebie kształcenia specjalnego.

          Ewaluacja WOPFU

          Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając ocenę efektywności udzielanej mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także weryfikuje postępy ucznia. Jest to czas na ewentualną modyfikację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

          Czym jest IPET?

          Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), to dokument, który musi być przygotowany dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jest opracowywany na podstawie wyników WOPFU. 

          IPET określa:

          1. Zakres i sposób dostosowania programu oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy.

          2. Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, w tym dla ucznia niepełnosprawnego – działania o charakterze rehabilitacyjnym, dla ucznia niedostosowanego społecznie – działania o charakterze resocjalizacyjnym, dla ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym – działania o charakterze socjoterapeutycznym.

          3. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.

          4. Działania wspierające rodziców ucznia oraz – w zależności od potrzeb – zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi (w tym z poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży).

          5. Zajęcia rehabilitacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne, a także inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.

          6. Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia

          Termin opracowania IPET-U

          Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny. Program opracowuje się w terminie do dnia 30 września roku szkolnego, bądź w ciągu 30 dni od złożenia w placówce orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.