Procedury
ZESTAW PROCEDUR SZKOLNYCH w Szkole Podstawowej nr 2 im. Stefana Czarnieckiego z Oddziałami Integracyjnymi w Sulejówku
1. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SPRAWACH SKARG I WNIOSKÓW
1. Dyrektor/wicedyrektor przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków wg corocznie ogłaszanego grafiku.
2. Przyjmujący skargi i wnioski sporządza notatkę zawierającą:
- datę wniesienia skargi;
- imię, nazwisko i adres składającego skargę;
- zwięzłe określenie sprawy;
- nazwisko osoby, do której będzie kierowana sprawa;
- imię i nazwisko przyjmującego skargę;
- podpis składającego skargę.
3. Skarga zostaje zarejestrowana w rejestrze skarg i wniosków, który znajduje się w sekretariacie szkoły.
4. Jeżeli szkoła nie jest właściwą instytucją do rozpatrzenia skargi, kancelaria niezwłocznie – nie później niż w terminie 7 dni – przekazuje skargę właściwemu organowi i jednocześnie zawiadamia o tym skarżącego.
5. Skarga powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni roboczych od daty wpłynięcia skargi; a jeśli są niezbędne uzgodnienia lub przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, powinna być załatwiona w terminie: jednego miesiąca od daty wpłynięcia, dwóch miesięcy od wszczęcia postępowania wyjaśniającego, jeśli sprawa jest szczególnie skomplikowana.
6. W razie niemożności załatwienia sprawy w ciągu miesiąca dyrektor szkoły ma obowiązek zawiadomić skarżącego o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia sprawy oraz o przewidywanym terminie jej rozpatrzenia.
7. Pisemne zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku powinno zawierać: numer sprawy; wskazanie, w jaki sposób sprawa została załatwiona; podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia sprawy.
8. Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje dyrektor szkoły .
9. Skargi anonimowe pozostają bez rozpatrzenia.
Notatka z przyjęcia skargi lub wniosku
1. Imię i nazwisko składającego skargę/wniosek:………………………………. ………………………………………………………………………………..
2. Adres składającego skargę/wniosek: ………………………………………… ………………………………………………………………………………...
3. Określenie sprawy: …………………………………………………………… …………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………….
4. Imię i nazwisko oraz stanowisko przyjmującego skargę/wniosek:…………… …………………………………………………………………………………
5. Data……………………………………………………………………………
6. Podpis składającego wniosek:…………………………………………………
2. PROCEDURA OBIEGU INFORMACJI W SZKOLE WEWNĘTRZNY OBIEG INFORMACJI
Wymiana informacji wewnątrz szkoły odbywa się:
1. dla nauczycieli poprzez:
a) przekazywanie bieżących wiadomości: - na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim, - bezpośrednio nauczycielom przez dyrektora szkoły,
b) zarządzenia dyrektora szkoły,
c) posiedzenia Rady Pedagogicznej,
d) przewodniczących zespołów przedmiotowych i problemowych,
e) spotkania organizowane na przerwie z grupą nauczycieli,
f) spotkania organizowane przed i po spotkaniach z rodzicami,
g) e-maile;
2. dla uczniów poprzez:
a) przekazywanie bieżących informacji na tablicach ogłoszeń umiejscowionych na korytarzach szkolnych i w salach lekcyjnych,
b) informacje na stronie internetowej szkoły,
c) dziennik elektroniczny,
d) informację ustną, jeżeli wymaga tego określona sytuacja,
e) apele,
f) zeszyty korespondencji;
3. dla rodziców poprzez:
a) spotkania dyrektora z rodzicami i Radą Rodziców,
b) przekazanie przez wychowawców klas na zebraniach z rodzicami,
c) informacje na stronie internetowej szkoły,
d) dziennik elektroniczny,
e) wywieszanie na tablicy ogłoszeń dla rodziców bieżących informacji o pracy szkoły,
f) zeszyty korespondencji,
g) konsultacje, zebrania dla rodziców,
h) bieżące informacje po zajęciach lekcyjnych - w miarę potrzeb,
i) informacje telefoniczne;
INFORMACJE Z ZEWNĄTRZ SZKOŁA DYREKCJA RADA PEDAGOGICZNA NAUCZYCIELE I WYCHOWAWCY UCZNIOWIE RODZICE OBIEG INFORMACJI WCHODZĄCYCH, WYCHODZĄCYCH ZE SZKOŁY
1. Informacje wchodzące z zewnątrz INFORMACJE WYCHODZĄCE ZE SZKOŁY Sposób przekazywania:
- E-mail,
- Dni otwarte,
- Zebrania,
- Informacje telefoniczne,
- Kontakty indywidualne,
- Wiadomości pisemne w dzienniczkach uczniów,
- Rozmowy indywidualne,
- Korespondencja służbowa, wg instrukcji kancelaryjnej,
2. Informacje wychodzące ze szkoły DYREKCJA UCZNIOWIE RODZICE RADA RODZICÓW - URZĘDY - KO - ORGAN PROWADZĄCY WYCHOWAWCY RADA PEDAGOGICZNA PEDAGOG
Sposób przekazywania:
- Tablice ogłoszeń na terenie szkoły,
- Wiadomości pisemne w dzienniczkach,
- Rozmowy indywidualne z rodzicami,
- Dni otwarte,
- E-mail,
- Rozmowy telefoniczne,
- Zebrania,
- Kontakty indywidualne,
- Zebrania w organach nadzorujących,
- Strona internetowa szkoły, dziennik elektroniczny,
- Korespondencja służbowa, wg instrukcji kancelaryjnej.
II. Pozyskiwanie informacji
1. Informacje na temat spraw klasowych na linii uczeń-nauczyciel
- Uczeń przekazuje informacje wychowawcy.
- Wychowawca informuje rodziców.
- Wychowawca informuje pedagoga/psychologa szkolnego. -
- Pedagog/psycholog lub wychowawca informuje Dyrektora/wicedyrektora.
2. W przypadku spraw konfliktowych w klasie:
- Uczeń przekazuje informacje wychowawcy.
- Wychowawca informuje rodziców w celu wspólnego rozwiązywania problemu.
- W przypadku nierozwiązania problemu wychowawca przekazuje informacje do pedagoga/psychologa szkolnego, który podejmuje dalsze działania. - - Pedagog/psycholog szkolny lub wychowawca przekazuje informacje Dyrektorowi szkoły, który podejmuje ostateczną decyzję o dalszym postępowaniu.
3. PROCEDURA PRZEBYWANIA INTERESANTÓW NA TERENIE SZKOŁY
1. Osoba wchodząca do szkoły informuje pracownika szkoły (nauczyciela dyżurującego lub pracownika obsługi) o celu swej wizyty.
2. Nauczyciel/pracownik kieruje interesanta do sekretariatu szkoły.
3. Pracownik sekretariatu, stosownie do celu wizyty: załatwia sprawę, kieruje przybyłego do dyrektora/wicedyrektora lub wskazując interesantowi miejsce oczekiwania informuje właściwego pracownika szkoły/nauczyciela o przybyciu interesanta i celu wizyty.
4. Po załatwieniu sprawy interesant bez zbędnej zwłoki opuszcza teren szkoły.
5. Przebywanie interesanta na terenie szkoły nie może w żaden sposób zakłócać pracy placówki.
6. W przypadku zaistnienia niepokojących zdarzeń i okoliczności zagrażających właściwemu funkcjonowaniu szkoły lub bezpieczeństwu uczniów/pracowników dyrektor może wezwać interesanta do natychmiastowego opuszczenia terenu szkoły.
7. W razie odmowy opuszczenia szkoły, zachowań mogących zagrażać bezpieczeństwu uczniów/pracowników lub dopuszczenia się czynów karalnych – dyrektor wzywa policję.
4. PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z MATERIAŁAMI EGZAMINACYJNYMI OBJĘTYMI OCHRONĄ PRZED NIEUPRAWNIONYM UJAWNIENIEM.
1. Za właściwe zabezpieczenie i ochronę przed nieuprawnionym ujawnieniem materiałów egzaminacyjnych od momentu odbioru zestawów egzaminacyjnych do czasu przekazania ich po sprawdzianie do właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego i podpisuje w tej sprawie stosowne oświadczenie .
2. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego (z dowodem tożsamości) lub upoważniona przez niego osoba (z pisemnym upoważnieniem i dowodem tożsamości) kwituje odbiór pakietów z zestawami egzaminacyjnymi.
3. Po otrzymaniu pakietów z materiałami egzaminacyjnymi i sprawdzeniu ich, zgodnie z otrzymaną instrukcją, przewodniczący lub upoważniona przez niego osoba składa je w stanie nienaruszonym w sejfie gwarantującym brak dostępu osób nieuprawnionych.
4. Pakiety z zestawami egzaminacyjnymi pozostają w zamknięciu do czasu przeprowadzenia egzaminu.
5. Otwarcie pakietów z zestawami egzaminacyjnymi następuje w dniu egzaminu w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli zdających.
6. Po rozdaniu zestawów egzaminacyjnych każdemu obecnemu uczniowi i po zakończeniu czynności organizacyjnych wszystkie niewykorzystane oraz wadliwe zestawy egzaminacyjne, umieszcza się w opisanej kopercie, którą się zakleja. Liczbę niewykorzystanych i wadliwych zestawów egzaminacyjnych odnotowuje się w protokole w uwagach o przebiegu egzaminu, który przekazuje się do okręgowej komisji wraz z niewykorzystanymi i wadliwymi zestawami.
7. Bezpośrednio po zakończeniu egzaminu następuje odbiór prac od zdających, przeliczenie, odnotowanie liczby zestawów egzaminacyjnych w protokole oraz spakowanie i opisanie tych zestawów zgodnie z zaleceniami właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
8. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub upoważniona przez niego osoba dostarcza wypełnione zestawy egzaminacyjne wraz z dokumentacją do wyznaczonych, przez dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej, miejsc w określony przez niego sposób i w ustalonym terminie.
9. Osoba przekazująca wypełnione zestawy egzaminacyjne wraz z dokumentacją powinna legitymować się dowodem tożsamości i upoważnieniem.
5. PROCEDURA ZATWIERDZANIA WYKAZU PODRĘCZNIKÓW
1. Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego zawiera usystematyzowaną prezentację wszystkich lub wybranych treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, opisanych w szczególności jako przedmiot, ścieżka edukacyjna, blok przedmiotowy lub moduł.
2. Podręcznik do kształcenia ogólnego może zawierać materiały pomocnicze przeznaczone dla ucznia, w szczególności karty pracy, zeszyty ćwiczeń, materiały multimedialne.
3. Podręcznik przeznaczony do edukacji wczesnoszkolnej (kształcenia zintegrowanego) zawiera usystematyzowaną prezentację wszystkich lub wybranych treści nauczania, w szczególności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
4. Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego:
1) jest poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym i językowym, w szczególności: - uwzględnia aktualny stan wiedzy, - jest przystosowany do danego poziomu kształcenia, zwłaszcza pod względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania, - zawiera materiał rzeczowy i materiał ilustracyjny odpowiedni do przedstawianych treści nauczania, - ma logiczną konstrukcję;
2) zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do liczby godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania na edukację wczesnoszkolną (kształcenie zintegrowane) lub nauczanie danego przedmiotu,
3) zawiera propozycje działań edukacyjnych aktywizujących i motywujących uczniów,
4) umożliwia uczniom ze zróżnicowanymi możliwościami nabycie umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
5) zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, 6) ma estetyczną szatę graficzną, 7) nie zawiera materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach edukacyjnych.
5. Podręczniki mogą mieć formę elektroniczną i mogą być zamieszczone na informatycznym nośniku danych lub w sieci Internet.
1) Podręcznik w formie elektronicznej posiada: - instrukcję pracy z podręcznikiem, - przejrzysty system nawigacyjny i wyszukiwawczy, -bardzo dobrą czytelność, - możliwość drukowania. Do przestrzegania zawartych w procedurze zasad są zobowiązani: dyrektor szkoły oraz Nauczyciele. Zatwierdzenie wykazu podręczników szkolnych przebiega w następujący sposób:
1. Zespół przedmiotowy (nauczycieli uczących danego przedmiotu) dokonuje w pierwszej połowie maja wyboru podręczników szkolnych dla określonego etapu edukacyjnego lub poszczególnych oddziałów,
2. Przewodniczący zespołu sporządza ich pisemny wykaz i podaje do wiadomości dyrektorowi szkoły w terminie do końca maja.
3. Dyrektor szkoły opracowuje wykaz podręczników obowiązujących w placówce w kolejnym roku szkolnym.
4. Na czerwcowej radzie podsumowującej dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wykaz podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.
5. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę o szkolnym zestawie podręczników.
6. Uczniowie i rodzice są informowani o obowiązujących w danym oddziale podręcznikach, materiałach edukacyjnych i ćwiczeniach do 20 sierpnia każdego roku poprzez umieszczenie wykazu podręczników na stronie internetowej szkoły.
W wyniku stosowania powyższej procedury wymagana jest następująca dokumentacja:
1. Wykaz szkolnego zestawu podręczników zawierający podręczniki dopuszczone do użytku w szkole,
2. Zapisy w protokole Rady Pedagogicznej.
W sprawach nieuregulowanych niniejszą procedurą ostateczną decyzję podejmuje Dyrektor .
6. PROCEDURA ODWOŁANIA NAUCZYCIELA Z OBOWIĄZKÓW WYCHOWAWCY KLASY
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli zwanemu dalej wychowawcą.
2. Wychowawcą może być każdy nauczyciel zatrudniony w szkole, który ma w danym oddziale co najmniej 2 godziny zajęć tygodniowo.
3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
4. Uzasadniona zmiana wychowawcy klasy może nastąpić na wniosek rodziców, wychowawcy, rady pedagogicznej lub dyrektora.
5. Powodem odwołania z obowiązków wychowawcy może być:
- długotrwała nieobecność nauczyciela
- powierzenie mu innych obowiązków uniemożliwiających wypełnianie zadań wychowawcy
- sytuacja osobista lub rodzinna nauczyciela (np. poważna choroba) rażące zaniedbywanie obowiązków wychowawcy
- inne uzasadnione przyczyny 6. Decyzję o zmianie wychowawcy podejmuje dyrektor, informując nauczyciela pisemnie o odwołaniu.
Decyzja dyrektora jest ostateczna.
7. PROCEDURA ZAPOBIEGANIA URAZOM I WYPADKOM NA LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W sytuacji, gdy dojdzie do wypadku ucznia, należy natychmiast udzielić PIERWSZEJ POMOCY zgodnie z procedurą obowiązującą w Szkole. Podstawowe zasady postępowania:
1. udzielenie pierwszej pomocy,
2. wezwanie do poszkodowanego pielęgniarki szkolnej,
3. w przypadkach uzasadnionych wezwanie karetki pogotowia ratunkowego,
4. powiadomienie dyrektora szkoły, szkolnej służby BHP oraz rodziców ucznia,
5. w przypadku ciężkiego wypadku zbiorowego lub śmiertelnego powiadomienie organu prowadzącego, kuratorium oraz prokuratury,
6. usunięcie wszelkich przeszkód lub przyczyn, aby nie dopuścić do następnych urazów lub wypadków.
ZAPOBIEGANIE ZAGROŻENIOM WYSTĘPUJĄCYM PODCZAS PROWADZONYCH ZAJĘĆ SPORTOWYCH
W celu zmniejszenia lub całkowitego wyeliminowania przyczyn wypadków należy wprowadzić profilaktyczne działania:
1. Przeprowadzenie przez nauczyciela na początku roku szkolnego w każdej klasie szkolenia BHP na temat zasad postępowania na obiektach sportowych.
2. Przypominanie uczniom na każdej lekcji o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, zagrożeniach podczas wybranych ćwiczeń.
3. Dobra organizacja zajęć, utrzymanie odpowiedniej dyscypliny, ładu i porządku.
4. Odpowiednie przygotowanie dzieci i młodzieży pod względem sprawnościowym do wykonania zaplanowanych ćwiczeń oraz umiejętne stopniowanie trudności.
5. Prawidłowa rozgrzewka z doborem ćwiczeń przygotowujących do danych zajęć głównych. Podczas trwania rozgrzewki nauczyciel powinien znajdować się w takim miejscu, aby móc jednocześnie obserwować wszystkich uczestników zajęć i móc kontrolować jakość wykonywanych ćwiczeń.
6. Stosowanie właściwego zabezpieczenia i asekuracji ćwiczących przez nauczyciela i współćwiczących.
7. Odpowiedni podział grupy ćwiczących, właściwy dobór ćwiczeń do umiejętności i możliwości uczniów.
8. Organizowanie w grach zespołowych gry drużyn odpowiednio dobranych pod względem umiejętności i warunków fizycznych oraz prowadzenie gry poprzez czujne i umiejętne sędziowanie
9. Uczulanie uczniów aby posiadali odpowiedni strój sportowy i obuwie.
10. Omawianie zasad zdrowego odżywiania, w szczególności spożywania dużej ilości produktów białkowych oraz witamin.
8. PROCEDURA UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY PRZEDMEDYCZNEJ
Udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach jest prawnym obowiązkiem każdego (art.162 Kodeksu Karnego)
1. Wzywający pogotowie ratunkowe jest zobowiązany udzielić pracownikowi pogotowia ratunkowego wszelkich informacji niezbędnych do udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu, a także postępować zgodnie z instrukcjami wydanymi przez lekarza, ratownika lub dyspozytora pogotowia ratunkowego.
2. Pracownik szkoły będący świadkiem zdarzenia lub pracownik, który je zauważył, jest zobowiązany: zachować spokój, nie dopuścić do powstania paniki, zabezpieczyć miejsce wypadku i w razie konieczności wyprowadzić pozostałych uczniów z miejsca zagrożenia, a jeśli nie ma możliwości zrobienia tego osobiście, powinien wezwać osobę, która wykona te czynności.
3. Pierwszej pomocy przedlekarskiej w sytuacji wymagającej nagłego działania poszkodowanemu udziela nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który zauważył wypadek lub jest świadkiem zdarzenia.
4. Osoba udzielająca pierwszej pomocy przedlekarskiej powinna udzielić tej pomocy zgodnie z przyjętymi zasadami udzielania pierwszej pomocy, dbając o intymność poszkodowanego a także bezpieczeństwo własne i pozostałych uczestników zdarzenia.
5. Czynności podjęte w ramach udzielania pierwszej pomocy powinny być wykonywane do czasu podjęcia czynności kwalifikowanej pierwszej pomocy przez przybyłego na miejsce zdarzenia ratownika lub też do czasu rozpoczęcia medycznych czynności ratunkowych przez przybyły na miejsce zdarzenia zespół ratownictwa medycznego.
6. Do czasu przybycia pogotowia ratunkowego do obowiązków udzielającego pierwszej pomocy przedlekarskiej należy w szczególności wykonanie w razie konieczności opatrunku, ułożenie poszkodowanego w bezpiecznej pozycji, wykonanie resuscytacji krążeniowo -oddechowej, niedopuszczenie do sytuacji zagrożenia życia.
9. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI WYPADKU UCZNIA Pracownik Szkoły, który powziął wiadomość o wypadku ucznia:
1 ) niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy zgodnie z procedurami.
2 ) nie dopuszcza do zajęć lub przerywa je wyprowadzając uczniów z miejsca zagrożenia i zapewnia bezpieczeństwo pozostałym uczniom, jeżeli miejsce, w którym są lub będą prowadzone zajęcia może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów.
3 ) jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą – prosi o nadzór nad swoimi uczniami nauczyciela uczącego w najbliższej sali.
4) niezwłocznie powiadamia pielęgniarkę szkolną, rodziców oraz Dyrektora szkoły.
5) sporządza notatkę z wypadku, którego był świadkiem; podając datę i godzinę powiadomienia rodzica ucznia o wypadku.
7. W przypadku stwierdzenia przez lekarza konieczności przewiezienia do szpitala, przy nieobecności rodziców, opiekę nad uczniem przejmuje wychowawca klasy lub wyznaczony przez Dyrektora nauczyciel.
8. O każdym wypadku Dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie:
1) rodziców (opiekunów) poszkodowanego, jeśli nie uczynił tego nauczyciel będący świadkiem zdarzenia.
2) społecznego inspektora pracy.
9. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym Dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie prokuratora, organ prowadzący i kuratora oświaty.
10. Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy.
11. Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem Szkoły, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie.
10. PROCEDURA ZWALNIANIA UCZNIA Z LEKCJI
1. Rodzice/prawni opiekunowie mają prawo zwolnić ucznia z zajęć lekcyjnych (jednej lub kilku lekcji) na podstawie pisemnego zwolnienia na szkolnym druku; w wyjątkowych sytuacjach – poprzez dziennik elektroniczny lub mailowo. Zwolnienie powinno zawierać formułę: Oświadczam, że biorę pełną odpowiedzialność za powrót dziecka do domu; czytelny podpis i datę. Dopuszcza się także osobiste zwolnienie dziecka u wychowawcy klasy, lub dyrektora. Nauczyciel zaznacza nieobecność ucznia w dzienniku lekcyjnym a wychowawca usprawiedliwia nieobecność na podstawie pisemnego zwolnienia rodziców/opiekunów ucznia. W przypadku braku zwolnienia osobistego, lub pisemnego oświadczenia rodziców/opiekunów, uczeń nie może opuścić budynku szkoły.
2. Uczeń może być zwolniony z zajęć lekcyjnych z powodu złego samopoczucia, choroby:
- uczeń zgłasza nauczycielowi złe samopoczucie,
- nauczyciel wysyła ucznia pod opieką osoby dorosłej do pielęgniarki szkolnej (jeśli jest w szkole), informuje wychowawcę,
- wychowawca, nauczyciel, lub pielęgniarka informuje rodziców/opiekunów o złym samopoczuciu dziecka,
- w przypadku starszych uczniów dopuszcza się możliwość samodzielnego poinformowania rodziców przez dziecko o złym samopoczuciu,
- rodzice/opiekunowie w porozumieniu z wychowawcą lub nauczycielem podejmują decyzję o ewentualnym wcześniejszym odebraniu dziecka ze szkoły,
- w uzasadnionych, wyjątkowych przypadkach ( w porozumieniu z rodzicami/opiekunami ucznia ) może zapaść decyzja o wezwaniu Pogotowia Ratunkowego. Rodzice osobiście ( bez względu na wiek dziecka) odbierają wcześniej dziecko zgłaszające złe samopoczucie, lub wskazują osobę upoważnioną, która odbierze dziecko ze szkoły.
3. Jeżeli uczeń jest nieobecny na zajęciach z przyczyn wynikających z działalności na rzecz szkoły, np.:
a)przygotowywanie się do akademii lub innych uroczystości szkolnych za zgodą nauczyciela,
b) udział w uroczystościach szkolnych, konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych itp. c) wykonywanie prac na rzecz szkoły lub środowiska, wpisuje mu się nieobecność usprawiedliwioną, która nie ma wpływu na frekwencję ucznia i klasy.
4. W takiej sytuacji należy zwolnić ucznia ustnie lub przez wywieszenie kartki na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim. Zwolnienia dokonuje nauczyciel organizujący konkurs, zawody, akademię, itp. Uczeń pozostaje pod opieką nauczyciela zwalniającego do momentu powrotu na zajęcia lekcyjne.
ZWOLNIENIE
Proszę o zwolnienie mojego dziecka …………………………………………………... w dniu ……………………………o godzinie…………………………………….. Oświadczam, że biorę pełną odpowiedzialność za powrót dziecka do domu. ……………………………………………… data i czytelny podpis rodzica lub prawnego opiekuna
11. PROCEDURA USPRAWIEDLIWIANIA NIEOBECNOŚCI UCZNIA W SZKOLE
Obecność ucznia na zajęciach lekcyjnych odnotowana jest poprzez pozostawienie pustej kratki w dzienniku lekcyjnym lub innej odpowiedniej dokumentacji szkolnej.
1. Nauczyciel odnotowuje nieobecność ucznia na poszczególnych lekcjach w dzienniku lekcyjnym, lub innej odpowiedniej dokumentacji szkolnej poprzez postawienie pionowej kreski.
2. Rodzic/prawny opiekun ma obowiązek usprawiedliwić nieobecność dziecka niezwłocznie po powrocie do szkoły, przedstawiając wychowawcy pisemne usprawiedliwienie na druku szkolnym, nie później jednak jak w ciągu 14 dni od powrotu do szkoły.
3. Wychowawca odnotowuje usprawiedliwienie w dzienniku lekcyjnym poprzez poziome przekreślenie nieobecności. 3. W przypadku braku usprawiedliwienia, po dwutygodniowym terminie - nieobecność ucznia pozostaje nieusprawiedliwiona, co może wpłynąć na obniżenie oceny zachowania.
4. Dyrektor może usprawiedliwić nieobecność ucznia na wniosek złożony po terminie, jeśli przyczyny obiektywne uniemożliwiły dotrzymanie tego terminu.
5. Wychowawca przy dokonywaniu comiesięcznego zestawienia frekwencji monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez ucznia.
6. Jeżeli uczeń przez dłuższy czas (tj. pięć kolejnych dni roboczych) nie przychodzi do szkoły bez podania przez rodzica/prawnego opiekuna przyczyny jego nieobecności, wychowawca obowiązany jest niezwłocznie skontaktować się z rodzicami/prawnym opiekunem.
7. W przypadku gdy dziecko przebywa przez dłuższy czas w szpitalu, sanatorium lub innej placówce, rodzic/prawny opiekun ma obowiązek poinformować o tym fakcie wychowawcę klasy.
USPRAWIEDLIWIENIE
Proszę o usprawiedliwienie nieobecności w szkole mojego dziecka ………………………………………………………………………………………………….. imię i nazwisko dziecka w dniach……………………………………………………………………………… z powodu……………………………………………………………………………… ……………………………………. Data i podpis rodzica
12. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU UCIECZKI UCZNIA Z LEKCJI
Uczeń jest zobowiązany przebywać w szkole w godzinach przewidzianych tygodniowym rozkładem zajęć dla jego klasy oraz wyznaczonych dla niego zajęć specjalistycznych.
1. Nauczyciel, po sprawdzeniu listy obecności i zorientowaniu się, że nie ma na lekcji ucznia, który był na poprzednich zajęciach - informuje o tym fakcie wychowawcę, lub pedagoga/psychologa szkolnego; odnotowując nieobecność ucznia w dzienniku lekcyjnym.
2. Poinformowana osoba próbuje ustalić, czy uczeń przebywa na terenie szkoły (gabinet pielęgniarki, stołówka, biblioteka, toaleta, itp.), lub czy nieobecny uczeń nie został zwolniony na podstawie prośby rodziców.
3. Jeżeli nie można ustalić gdzie przebywa nieobecny uczeń, lub ustalono, że wyszedł ze szkoły bez wiedzy i zgody wychowawcy lub innego nauczyciela; należy bezzwłocznie poinformować o tym fakcie rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
4. W szczególnych sytuacjach, gdy istnieje obawa o bezpieczeństwo ucznia, lub podejrzeniach, że uczeń może zachować się poza szkołą niebezpiecznie, należy poinformować o ucieczce Policję.
13. PROCEDURA ZWALNIANIA UCZNIA Z LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO / LEKCJI INFORMATYKI
W przypadku ograniczonych możliwości uczestnictwa ucznia w zajęciach wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie wydanej przez lekarza opinii dyrektor wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z ww. zajęć. W tym celu należy:
1. Rodzice dostarczają do Dyrektora szkoły podanie z prośbą o zwolnienie ucznia z zajęć oraz odpowiednie zaświadczenie lekarskie.
2. Na tej podstawie Dyrektor wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć, którą otrzymują rodzice. Kopię decyzji otrzymuje wychowawca oraz nauczyciel odpowiednio wychowania fizycznego lub informatyki.
3. Z dniem wydania zaświadczenia lekarskiego uczeń nie uczestniczy w zajęciach.
4. W przypadku, gdy lekcja w-f/informatyki jest pierwszą lub ostatnią w planie lekcji danego dnia, rodzic może napisać oświadczenie o wyrażeniu zgody na wcześniejsze wychodzenie/ późniejsze przychodzenie do szkoły.
5. W przypadku, gdy zajęcia w-f/informatyki są w środku planu lekcji danego dnia, uczeń może przebywać w sali pod opieką nauczyciela (nie uczestnicząc w zajęciach), bądź w świetlicy.
6. Miejsce pobytu ucznia podczas zajęć ustala wychowawca z rodzicami/opiekunami ucznia; o podjętej decyzji wychowawca informuje nauczyciela przedmiotu z którego dziecko jest zwolnione (ewentualnie nauczyciela świetlicy).
7. Informację o zwolnieniu ucznia z zajęć i jego miejscu pobytu podczas tych zajęć wychowawca zapisuje w dzienniku lekcyjnym.
8. Uczeń nie może przebywać podczas ww. zajęć w innym miejscu, niż ustalone i zapisane w dzienniku lekcyjnym.
14. PROCEDURA POSTĘPOWNIA WOBEC UCZNIÓW SPÓŹNIAJĄCYCH SIĘ NA LEKCJE
Usprawiedliwienie spóźnienia spowodowanego przypadkiem losowym niezależnym od ucznia, może nastąpić po przedstawieniu odpowiedniego, rzeczowego wyjaśnienia przez ucznia bądź jego rodziców/opiekunów
1. Uczniowi, który spóźnia się na lekcję do 15 minut, nauczyciel odnotowuje spóźnienie w dzienniku lekcyjnym, poprzez wpisanie „s” na wcześniej zaznaczonej pionowej kresce oznaczającej nieobecność.
2. W przypadku spóźnień powyżej 15 minut nauczyciel w dzienniku lekcyjnym odnotowuje spóźnienie wraz z czasem spóźnienia.
3. Jeśli uczeń wielokrotnie spóźnia się do szkoły (5 lub więcej spóźnień w miesiącu), wychowawca informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów ucznia.
4. Nagminne spóźnienia mogą wpłynąć na obniżenie oceny zachowania ucznia.
15. PROCEDURA POSTĘPOWANIA WOBEC UCZNIA UCHYLAJĄCEGO SIĘ OD REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO
• Przez niespełnienie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć w szkole.
Nauczyciel nadzoruje systematycznie frekwencję uczniów.
1. Odnotowuje każdą nieobecność ucznia podczas prowadzonych przez siebie zajęciach w dzienniku lekcyjnym lub innej odpowiedniej dokumentacji szkolnej.
2. Rodzice mają obowiązek usprawiedliwiać nieobecność dziecka (zgodnie z procedurą).
3. Wychowawca przy dokonywaniu comiesięcznego zestawienia frekwencji monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez ucznia.
4. Jeżeli nieobecności nie zostaną usprawiedliwione w wyznaczonym terminie, wychowawca telefonicznie lub poprzez dziennik elektroniczny kontaktuje się z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka w celu wyjaśnienia sytuacji.
5. W przypadku dalszego braku usprawiedliwienia nieobecności oraz powtarzających się nieobecności wychowawca powiadamia pedagoga/psychologa szkolnego.
6. Wychowawca lub pedagog/psycholog listownie, telefonicznie lub mailowo prosi rodziców o zgłoszenie się do szkoły w celu wyjaśnienia nieobecności dziecka (fakt ten wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym ).
7. Wychowawca podejmuje działania w celu ustalenia przyczyny nieobecności ucznia.
8. Wychowawca, pedagog/psycholog szkolny oraz rodzice ucznia podejmują wspólne działania zaradcze w celu regularnego realizowania obowiązku szkolnego przez danego ucznia.
9. W uzasadnionych przypadkach uczeń zostaje objęty pomocą psychologicznopedagogiczną na terenie szkoły.
10. W sytuacji gdy uczeń w dalszym ciągu opuszcza zajęcia lekcyjne a rodzice nie współpracują ze szkołą, wychowawca zgłasza ten fakt Dyrektorowi szkoły.
11. Dyrektor wystosowuje do rodziców/opiekunów dziecka upomnienie w formie pisemnej, w którym wzywa do wykonania obowiązku oraz informuje o obowiązujących przepisach prawnych w zakresie obowiązku szkolnego/obowiązku nauki, z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego.
12. W sytuacji dalszego uchylania się od obowiązku szkolnego Dyrektor szkoły w trybie przewidzianym prawem kieruje wniosek o wszczęcie egzekucji administracyjnej do organu egzekucyjnego (organ prowadzący szkoły).
13. Pedagog/psycholog szkolny w porozumieniu z Dyrektorem pisemnie informuje Sąd Rodzinny o uchylaniu się ucznia od obowiązku szkolnego.
16. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY SZKOŁA OTRZYMUJE INFORMACJĘ O NIEBEZPIECZNYCH ZACHOWANIACH UCZNIA (UŻYWKI, UDZIAŁ W GRUPACH PRZESTĘPCZYCH, NIERZĄD, CZYNY PRZESTĘPCZE) ŚWIADCZĄCYCH O ZAGROŻENIU DEMORALIZACJĄ
Wychowawca podejmuje następujące działania:
1. Informuje o fakcie pedagoga, psychologa i Dyrektora szkoły.
2. Wzywa do szkoły rodziców/opiekunów prawnych ucznia i przekazuje im informację.
3. Przeprowadza rozmowę z uczniem w obecności rodziców, zobowiązuje go do zaniechania negatywnego postępowania.
4. Zaleca rodzicom szczególny nadzór nad dzieckiem.
5. Zobowiązuje rodziców do częstych kontaktów ze szkołą.
6. Uczeń zostaje objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły.
7. Szkoła pomaga rodzicom w kontakcie z instytucjami wspierającymi pracę wychowawczą rodziny (o ile rodzice zgłoszą taką potrzebę). W przypadku nie podjęcia przez rodziców współpracy z wychowawcą i powtarzania się niepokojących faktów szkoła występuje do Sądu Rodzinnego lub kontaktuje się z Policją.
17. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU POPEŁNIENIA CZYNU KARALNEGO / PRZESTĘPSTWA PRZEZ UCZNIA
W każdym przypadku popełnienia czynu karalnego przez ucznia, który nie ukończył 17 roku życia należy zawiadomić Policję lub sąd rodzinny; w przypadku popełnienia przestępstwa przez ucznia, który ukończył 17 lat – prokuratora lub Policję.
POSTĘPOWANIE WOBEC SPRAWCY CZYNU KARALNEGO/PRZESTĘPSTWA
1. Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły o zdarzeniu.
2. Ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia.
3. Przekazanie sprawcy ( o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły ) pedagogowi szkolnemu, psychologowi pod opiekę.
4. Powiadomienie rodziców ucznia.
5. Niezwłoczne powiadomienie Policji.
6. Zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa, lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie ich Policji.
7. Pracownik szkoły, który był świadkiem czynu karalnego/przestępstwa popełnionego przez ucznia sporządza notatkę z przebiegu zdarzenia.
18. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY UCZEŃ ZACHOWUJE SIĘ AGRESYWNIE
1. Nauczyciel przeprowadza rozmowę z uczniem, uświadamiając mu nieodpowiednie zachowanie; dbając jednocześnie o bezpieczeństwo ucznia oraz innych osób przebywających w pobliżu.
2. W zeszycie korespondencji, poprzez dziennik elektroniczny lub telefonicznie informuje rodziców/prawnych opiekunów ucznia o jego agresywnym zachowaniu, zobowiązując ich do przeprowadzenia rozmowy z dzieckiem na temat budowania pozytywnych relacji międzyludzkich.
3. Wychowawca zwraca się z pisemną prośbą o zgłoszenie się rodzica/prawnego opiekuna ucznia do szkoły: przeprowadza rozmowę z rodzicem/prawnym opiekunem, szukając przyczyn takiego zachowania, rodzice otrzymują wsparcie w wypracowaniu skutecznych metod wychowawczych,
4. Uczeń zostaje objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły.
5. W przypadku stwierdzenia braku skuteczności oddziaływań podejmowanych w szkole, zespół wsparcia psychologiczno-pedagogicznego podejmuje decyzję o skierowaniu ucznia na badania psychologiczne, w celu otrzymania dalszych wskazówek do pracy wychowawczej z uczniem.
6. W sytuacji kiedy uczeń w dalszym ciągu stwarza zagrożenie dla innych uczniów, pedagog szkolny w porozumieniu z Dyrektorem szkoły i wychowawcą ucznia kieruje wniosek do sądu rodzinnego o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego demoralizacji ucznia.
19. PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z UCZNIEM SPRAWIAJĄCYM TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE, ADAPTACYJNE ORAZ INNE WYMAGAJĄCE UDZIELENIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ Nauczyciel:
1. Rozpoznaje indywidualne potrzeby ucznia.
2. Diagnozuje przyczyny, w tym bariery utrudniające funkcjonowanie ucznia.
3. W bieżącej pracy z uczniem podejmuje działania sprzyjające przezwyciężeniu trudności.
4. W przypadku utrzymywania się trudności informuje wychowawcę i rodziców/opiekunów ucznia.
Wychowawca:
1. Rozpoznaje sytuację.
2. Informuje nauczycieli i specjalistów oraz rodziców/opiekunów dziecka o potrzebie objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniem.
Pedagog/psycholog szkolny:
1. W porozumieniu z dyrektorem szkoły organizuje spotkanie Zespołu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
2. Informuje rodziców/opiekunów ucznia o terminie spotkania, zobowiązując ich do uczestnictwa w tym spotkaniu.
3. W porozumieniu z dyrektorem oraz wychowawcą planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów.
Dyrektor:
1. Na podstawie diagnozy Zespołu ustala formy udzielanej pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin w których poszczególne formy będą realizowane.
2. Nadzoruje realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W przypadku utrzymywania się trudności wychowawczych/ lub innych, mimo podejmowanych wielokierunkowych działań szkoły:
1. Pedagog/psycholog szkolny na wniosek Zespołu, w porozumieniu z rodzicami/opiekunami dziecka oraz Dyrektorem kieruje ucznia do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w celu ustalenia dalszej formy pomocy w przezwyciężeniu trudności.
2. W przypadku braku współpracy z rodzicami/opiekunami lub braku zgody na przeprowadzenie diagnozy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej pomimo narastających trudności ucznia, szkoła występuje do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
20. PROCEDURA ROZPOZNAWANIA POTRZEB I PRZYZNAWANIA POMOCY MATERIALNEJ UCZNIOM
Wychowawca:
- Rozpoznaje sytuację materialną swoich podopiecznych poprzez obserwację, indywidualne rozmowy z uczniami i ich rodzicami.
- Zgłasza pedagogowi/psychologowi szkolnemu każdą sytuację mogącą świadczyć o ubóstwie, niedożywieniu, bezrobociu w rodzinie, znacznym pogorszeniu się sytuacji materialnej, zdarzeniach losowych (pożar, kradzież, itp.), niewydolności czy nieporadności rodziców, zjawiskach patologicznych mogących prowadzić do ubóstwa.
- Przekazuje informacje o trudnej sytuacji materialnej zgłaszane przez uczniów oraz rodziców. Pedagog/ psycholog szkolny: Indywidualnie rozmawia z rodzicami o sytuacji materialnej oraz formach pomocy.
- Obejmuje ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Nawiązuje współpracę z pracownikiem MOPS, zgłaszając potrzebę objęcia rodziny pomocą.
- Współpraca z MOPS ma charakter dwukierunkowy, partnerski i ma na celu udzielenie dziecku i rodzinie możliwie wszechstronnej pomocy.
- Zgłasza dyrektorowi szkoły potrzebę objęcia ucznia pomocą materialną.
Dyrektor:
- W porozumieniu z wychowawcą i pedagogiem/psychologiem organizuje pomoc materialną w miarę możliwości szkoły (współpracując z MOPS, Radą Rodziców, instytucjami charytatywnymi, sponsorami):
- dożywianie
- paczki świąteczne
- stypendium socjalne
- dofinansowanie wyjazdów szkolnych
- inne, w miarę możliwości i potrzeb
21. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA SPOŻYCIA ALKOHOLU LUB ZAŻYCIA NARKOTYKÓW PRZEZ UCZNIA
Nauczyciel podejmuje następujące działania:
1. Powiadamia o podejrzeniu wychowawcę klasy (w razie jego nieobecności – pedagoga, psychologa, lub pielęgniarkę) oraz dyrekcję szkoły.
2. Odizolowuje ucznia od reszty grupy, nie pozostawiając go samego. Stwarza warunki, które nie zagrażają jego życiu oraz zdrowiu.
3. Wzywa, w porozumieniu z dyrektorem, lekarza w celu stwierdzenia stanu zdrowia, ewentualnego udzielenia pomocy medycznej. Lekarz decyduje o pozostawieniu ucznia w szkole lub przewiezieniu do placówki służby zdrowia.
4. Zawiadamia o fakcie rodziców/prawnych opiekunów ucznia i zobowiązuje ich do niezwłocznego odebrania dziecka ze szkoły. W przypadku odmowy ze strony rodziców/opiekunów, szkoła zawiadamia Policję.
5. Nauczyciel, który wszczął procedurę sporządza notatkę z przebiegu zdarzenia.
6. Uczeń zostaje objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły.
7. W przypadku, gdy uczeń cyklicznie dopuszcza się spożywania alkoholu lub zażywania narkotyków Szkoła powiadamia Sąd Rodzinny.
22. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE UCZEŃ POSIADA SUBSTANCJĘ PRZYPOMINAJĄCĄ NARKOTYK
W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk, podejmuje następujące kroki:
1. W obecności drugiej osoby zatrudnionej w szkole żąda, aby uczeń pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni ( nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia )
- Jeśli uczeń wyda substancję dobrowolnie, zabezpiecza się ją i wraz z zebranymi informacjami przekazuje Policji.
- W przypadku, gdy uczeń na prośbę nauczyciela nie chce przekazać substancji ani pokazać zawartości teczki, szkoła wzywa Policję.
2. Powiadamia o swoich podejrzeniach Dyrektora Szkoły.
3. Wychowawca/dyrektor wzywa rodziców/opiekunów ucznia do natychmiastowego stawiennictwa.
- Pozostałe czynności – ustalenie w jaki sposób, od kogo uczeń nabył substancję – odbywają się w obecności rodzica.
- Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.
- Jeżeli rodzice/opiekunowie nie stawią się do szkoły w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji, szkoła powiadamia Policję.
4. Szkoła informuje o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny.
5. Uczeń zostaje objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły.
23. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA PRÓBY SAMOBÓJCZEJ
Osoba, która ma informację o próbie samobójczej ucznia powinna:
1. Potwierdzić naocznie rodzaj zdarzenia, w razie potrzeby udzielić uczniowi pierwszej pomocy.
2. Nie pozostawiać ucznia samego.
3. Usunąć wszystko, co może ułatwić ponowną realizację zamiaru.
4. Wezwać pomoc, w zależności od potrzeby – pogotowie, policję, straż pożarną; postępować zgodnie z instrukcją odpowiednich służb.
5. Powiadomić rodziców/opiekunów prawnych ucznia oraz Dyrektora szkoły.
6. Bez rozgłosu przeprowadzić ucznia w bezpieczne, ustronne miejsce.
7. Zebrać wstępnie informacje o okolicznościach zdarzenia.
8. Zadbać, żeby interwencja służb przebiegła dyskretnie.
9. Towarzyszyć uczniowi przez cały czas.
10. Zawiadomić wychowawcę klasy.
11. Dyrektor podejmuje decyzję o zawiadomieniu organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz organu prowadzącego.
12. Dyrektor wspólnie z psychologiem, pedagogiem i nauczycielami podejmuje strategię dalszego postępowania ( objęcie ucznia i rodziny a także ewentualnych świadków zdarzenia oraz kolegów ucznia opieką psychologiczną; a w dalszej kolejności pomocą psychologicznopedagogiczną).
13. Należy chronić ucznia oraz inne osoby przed zbędnymi czynnikami traumatycznymi, takimi jak kontakt z mediami, świadkami itp.
14. Bezwzględnie należy skonsultować dalszą strategię z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Centrum Interwencji Kryzysowej lub placówką opieki zdrowotnej. 15. Wychowawca, pedagog/psycholog bezzwłocznie podejmuje współpracę z rodziną ucznia, aby udzieliła wsparcia bliskiemu, zapewniła mu bezpieczeństwo, wzmocniła wzajemne więzi.
24. PROCEDURA POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW W PRZYPADKU PODEJRZENIA LUB ZAISTNIENIA CYBERPRZEMOCY
Cyberprzemoc (agresja elektroniczna) – stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne w internecie, portale społecznościowe i inne. Ujawnienie zjawiska cyberprzemocy wymaga podjęcia w szkole konkretnych działań interwencyjnych.
1. Każda osoba, która podejrzewa lub ma pewność o zaistnieniu cyberprzemocy ma obowiązek zgłosić ten fakt wychowawcy klasy, pedagogowi lub psychologowi szkolnemu, ewentualnie innemu nauczycielowi, który ma obowiązek zgłosić sprawę pedagogowi lub psychologowi szkolnemu.
2. Nauczyciel, pedagog/psycholog szkolny informuje Dyrektora szkoły o zdarzeniu.
3. Pedagog/psycholog szkolny i Dyrektor szkoły wraz z wychowawcą ofiary lub/i sprawcy dokonują analizy zdarzenia i planują dalsze postępowanie: ustalenie okoliczności zdarzenia, jego przyczyn i skutków, ustalenie sprawcy (jeżeli jest on nieznany), przeprowadzenie rozmów z ofiarą, sprawcą i świadkami, zabezpieczenie dowodów (w miarę możliwości).
4. Rozmowy z ofiarą, sprawcą i świadkami prowadzone są w sposób dyskretny, z zapewnieniem poczucia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom zdarzenia. Mają one na celu wyjaśnienie przyczyn i skutków zaistniałej sytuacji, a w przypadku sprawcy cyberprzemocy także uświadomienie odpowiedzialności prawnej za popełnione czyny.
5. O sytuacji stosowania cyberprzemocy powiadamiani są niezwłocznie rodzice/opiekunowie prawni uczniów; zarówno ofiary, jak i sprawcy.
6. Sprawca cyberprzemocy ponosi karę, zgodnie z postanowieniami Statutu szkoły.
7. Zarówno ofiara, jak i sprawca przemocy zostają objęci pomocą psychologicznopedagogiczną na terenie szkoły.
8. W razie konieczności udzielenia specjalistycznej pomocy ofierze lub sprawcy cyberprzemocy, uczeń w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami zostaje skierowany do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
9. Rodzice ofiary cyberprzemocy podejmują decyzję o zgłoszeniu sprawy na Policję lub do Sądu Rodzinnego.
10. W przypadku, kiedy nieznany jest sprawca cyberprzemocy, szkoła w porozumieniu z rodzicami ofiary, zgłasza sprawę na Policję.
11. W przypadku, gdy rodzice sprawcy cyberprzemocy odmawiają współpracy ze szkołą, a uczeń nie zaniechał dotychczasowego postępowania, szkoła powiadamia sąd rodzinny.
12. Z przeprowadzonych działań, w tym z rozmów z ofiarą, sprawcą, świadkami i rodzicami uczniów, sporządza się notatkę służbową.
13. W sytuacjach wystąpienia cyberprzemocy nieobjętych niniejszą procedurą, decyzję o podjęciu stosownych działań podejmuje Dyrektor szkoły.
25. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZNALEZIENIA NA TERENIE SZKOŁY NIEBEZPIECZNYCH SUBSTANCJI LUB PRZEDMIOTÓW / WYSTĄPIENIA POŻARU
Nauczyciel/pracownik szkoły podejmuje następujące działania:
1. Zachowując środki ostrożności zabezpiecza miejsce, gdzie znajdują się przedmioty lub substancje / podejmuje próbę ugaszenia pożaru zgodnie z przepisami P-Poż.
2. Niezwłocznie zawiadamia Dyrektora szkoły i przewodniczącego Zespołu ds. Bezpieczeństwa
3. Dyrektor zapewnia bezpieczeństwo przebywającym na terenie szkoły osobom lub ewakuuje je zgodnie z planem ewakuacji.
4. Przewodniczący Zespołu ds. Bezpieczeństwa uniemożliwia dostęp osób postronnych do niebezpiecznych substancji lub przedmiotów/ do miejsca objętego pożarem.
5. Dyrektor, koordynator lub wicedyrektor (w przypadku ich nieobecności inny pracownik szkoły) wzywa Policję/Straż Pożarną.
6. Pracownicy szkoły postępują zgodnie z instrukcją odpowiednich służb oraz poleceniami dyrektora.
7. W uzasadnionych przypadkach (ewakuacja, brak możliwości kontynuowania zajęć, poszkodowania uczniów) dyrektor lub wychowawcy powiadamiają rodziców.
8. Po zakończeniu czynności odpowiednich służb dyrektor zleca usunięcie szkód wywołanych zdarzeniem.
26. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZNALEZIENIA NA TERENIE SZKOŁY SUBSTANCJI PRZYPOMINAJĄCEJ WYGLĄDEM NARKOTYK
Nauczyciel/pracownik szkoły podejmuje następujące działania:
1. Zachowując środki ostrożności zabezpiecza substancję przed dostępem osób niepowołanych oraz ewentualnym zniszczeniem do czasu przyjazdu Policji.
2. Próbuje ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.
3. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrekcję szkoły.
4. Dyrektor, lub inna wyznaczona osoba wzywa Policję.
5. Po przyjeździe Policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję oraz informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.
27. PROCEDURA KORZYSTANIA PRZEZ UCZNIÓW Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH (TELEFON KOMÓRKOWY, SMARTFON, CYFROWY APARAT FOTOGRAFICZNY,ITP.) NA TERENIE SZKOŁY
Uczeń jest zobowiązany do świadomego i odpowiedzialnego używania urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły:
- po uzyskaniu zgody nauczyciela sprawującego opiekę,
- na wyraźne polecenie nauczyciela sprawującego opiekę,
- obowiązuje zakaz wykonywania i upubliczniania zdjęć, filmów i nagrań.
1. Uczeń po wejściu do sali lekcyjnej oddaje wyłączony telefon/inne urządzenie do specjalnie do tego celu przeznaczonego pojemnika znajdującego się na biurku nauczyciela.
2. Po zakończeniu zajęć wychodząc z sali uczeń zabiera swój telefon/ inne urządzenie.
3. Nauczyciel zobowiązany jest przypomnieć uczniom o oddaniu i odbiorze telefonów/urządzeń; nadzorować przestrzeganie procedury przez uczniów.
4. W przypadku konieczności skorzystania podczas zajęć z telefonów/urządzeń elektronicznych, nauczyciel nadzoruje właściwe (zgodne z zamiarem nauczyciela i wynikające z toku lekcji ) użycie telefonów/urządzeń przez uczniów.
5. Nie podporządkowanie się ucznia powyższej procedurze może skutkować obniżeniem oceny zachowania.
28. PROCEDURA ORGANIZOWANIA IMPREZ, ZAWODÓW SPORTOWYCH I KONKURSÓW
1. Szkoła organizuje, współorganizuje imprezy, zawody sportowe, uroczystości i konkursy. Uczestniczy również w wymienionych formach działalności poza szkołą. Akceptacji udziela dyrektor, a nauczyciele, uczniowie i rodzice wyrażają zgodę na uczestnictwo w przedsięwzięciu, przy czym rodzice muszą wyrazić zgodę na piśmie.
2. Wszystkie formy, których organizatorem/współorganizatorem w danym roku szkolnym są nauczyciele szkoły umieszczone są w Kalendarzu imprez szkolnych.
3. Szczegóły dotyczące przebiegu imprez, uroczystości, konkursów organizator musi uzgodnić z Dyrekcją Szkoły przed podaniem ich do ogólnej wiadomości.
4. Informacje o imprezie mają formę scenariusza, regulaminu, ogłoszenia i przekazywane są ze stosownym wyprzedzeniem.
5. W przypadku organizowania/współorganizowania imprezy nauczyciele mają obowiązek zadbać o bezpieczeństwo wszystkich uczestników, odpowiedni poziom przedsięwzięcia oraz promocję szkoły.
6. Czynności organizacyjne oraz sama impreza nie mogą zakłócać ustalonego plany pracy szkoły (chyba, że dyrektor zadecyduje inaczej).
7. Organizator lub nauczyciel uczestniczący w imprezie, zawodach, konkursie itp. jest zobowiązany do przekazania informacji dyrektorowi szkoły i wychowawcy o szczególnych osiągnięciach uczniów.
8. Gdy uczestnictwo w wydarzeniu wymaga od ucznia opuszczenia zajęć, nauczyciel odpowiedzialny za przedsięwzięcie musi dopełnić wszelkich formalności związanych z nieobecnością ucznia: należy zwolnić ucznia ustnie lub przez wywieszenie kartki na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim. Zwolnienia dokonuje nauczyciel organizujący konkurs, zawody, akademię, itp. Uczeń pozostaje pod opieką nauczyciela zwalniającego do momentu powrotu na zajęcia lekcyjne.
9. W przypadku uczestnictwa uczniów w imprezach, zawodach, konkursach organizowanych przez inne szkoły, co wiąże się z wyjściem poza teren szkoły:
- akceptacji udziela dyrektor, a nauczyciele, uczniowie i rodzice wyrażają zgodę na uczestnictwo w przedsięwzięciu, przy czym rodzice muszą wyrazić zgodę na piśmie,
- nauczyciel – opiekun wyznaczony przez dyrektora towarzyszy uczniom podczas drogi oraz samej imprezy do momentu powrotu do szkoły,
- Nauczyciel – opiekun dba o bezpieczeństwo uczniów podczas wyjścia na imprezę/konkurs,
- przed wyjściem nauczyciel składa w sekretariacie informację zawierającą: nazwę przedsięwzięcia, cel, miejsce, listę uczestników, zgody rodziców.
10. Wyjścia uczniów z nauczycielem poza teren szkoły w obrębie miasta, wynikające z bieżącej tematyki lekcji w ramach tygodniowego rozkładu zajęć nauczyciel odnotowuje w zeszycie w sekretariacie szkoły.
KARTA IMPREZY, KONKURSU, ZAWODÓW SPORTOWYCH
Nazwa imprezy, konkursu, zawodów sportowych, cel: ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… Miejsce imprezy: ………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………. Termin: ………………………………………………………………………………………... Lista uczestników:
1………………………………………
2………………………………………
3………………………………………
Opiekun: …………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………… Podpis nauczyciela – organizatora
OŚWIADCZENIE
Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa uczniów. ……………………………………………………………. Podpis nauczyciela - opiekuna
29. PROCEDURA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI CELE PROCEDURY:
- Ułatwianie wzajemnych kontaktów oraz nadanie im statusu programowej działalności szkoły, zgodnie ze Statutem szkoły oraz Programem wychowawczo-profilaktycznym Szeroko rozumianych informacji o dziecku udzielają wyłącznie wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog/psycholog szkolny, pedagodzy wspomagający, logopeda, specjaliści, pielęgniarka szkolna, dyrektor, wicedyrektor szkoły. Pracownicy niepedagogiczni szkoły nie są uprawnieni do udzielania informacji o uczniu.
1.Miejscem kontaktów rodziców/opiekunów z wychowawcami klas, nauczycielami oraz dyrekcją jest szkoła.
2.Kontakty rodziców/opiekunów z nauczycielami odbywają się według harmonogramu przedstawionego na pierwszym spotkaniu z rodzicami, tj. we wrześniu każdego roku szkolnego.
3.Spotkania odbywają się w formach:
- zebrań ogólnych z rodzicami,
- zebrań ogólnych z rodzicami i zaproszonymi specjalistami,
- zebrań klasowych z rodzicami,
- zebrań klasowych z rodzicami w obecności uczniów,
- indywidualnych rozmów; tzw. dni otwartych
- indywidualnych konsultacji rodziców z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem/psychologiem, pedagogiem wspomagającym, logopedą, lub innymi specjalistami
- innych spotkań wynikających z planu pracy szkoły, lub bieżących potrzeb.
4.O obowiązkowym spotkaniu z rodzicami wychowawca jest zobowiązany przypomnieć uczniom i rodzicom, z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem, podając datę, miejsce, godzinę spotkania (w formie pisemnej w zeszycie do informacji, mailowo, lub poprzez dziennik elektroniczny).
5.Dyrektor szkoły może zmienić ustalone terminy zebrań w uzasadnionych przypadkach.
6.Obecność rodzica/opiekuna na zebraniach jest obowiązkowa, potwierdzona podpisem na zbiorczej liście obecności w dzienniku lekcyjnym.
7.Rodzice uczniów szkoły mają możliwość dodatkowego kontaktu z nauczycielami w przypadkach uzasadnionych losowo, jednak po uprzednim uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem (telefonicznie, mailowo lub poprzez dziennik elektroniczny). Nauczyciel nie ma obowiązku podawania rodzicom prywatnego numeru telefonu.
8.W żadnym przypadku nauczyciel nie udziela informacji rodzicom w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych (w tym również dyżurów podczas przerw ).
9.Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są sale lekcyjne. Miejscem kontaktów dyrekcji szkoły i rodziców na terenie szkoły jest gabinet dyrektora, a specjalistów – ich gabinety.
- rodzic/opiekun, który stawia się na spotkanie do szkoły powinien poinformować o tym pracownika szatni,
- udać się we wskazane przez niego miejsce (sekretariat, korytarz, pokój nauczycielski),
- oczekiwać na nauczyciela we wskazanym miejscu,
- pobyt rodziców/opiekunów na korytarzu i w szatni nie może zakłócać pracy szkoły,
- rodzice podporządkowują się wskazówkom nauczycieli pełniących dyżury, lub innych pracowników szkoły.
10.W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, szkoła wzywa rodziców poza ustalonymi terminami.
11.Wychowawca w nagłych sytuacjach może skontaktować się z rodzicami telefonicznie, w innych sytuacjach wzywa rodzica do szkoły za pośrednictwem sekretariatu szkoły w formie pisemnej.
12. Rozmowa telefoniczna powinna się ograniczyć do przekazania krótkiej informacji niezbędnej dla rodzica/opiekuna w nagłej sytuacji (np. o samopoczuciu dziecka, o sytuacji ucieczki z lekcji, itp.); w żadnym razie nie powinna być traktowana jako „wywiadówka”
13. Poza rodzicami/opiekunami telefonicznie nie udziela się żadnych informacji o uczniu.
14. Podczas spotkań klasowych z rodzicami wychowawca zobowiązany jest uwzględnić następujące zasady:
- najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia należy omawiać szczerze, ale w indywidualnej rozmowie z rodzicami,
- największą uwagę należy przywiązywać do spraw opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
- najważniejszym składnikiem informacji o wynikach w nauce mają być poczynione postępy oraz wskazanie, w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów, treści niezbędnych do ich uzupełnienia,
- z rodzicami rozmawiać należy po partnersku, z troską i życzliwością,
- udzielać konkretnych rad co do przezwyciężania określonych trudności lub wskazywać osoby, instytucje, które to uczynią.
15.Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły kierowane są przez rodziców/opiekunów kolejno do:
- nauczyciela
- wychowawcy
- Dyrektora szkoły
- Rady Pedagogicznej
- Rady Rodziców
30. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEODEBRANIA DZIECKA Z ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO PRZEZ RODZICA/OPIEKUNA
Rodzice mają obowiązek niezwłocznie powiadomić nauczyciela o nagłych zdarzeniach losowych uniemożliwiających im punktualne odebranie dziecka z oddziału przedszkolnego i wskazać inną osobę upoważnioną, która odbierze dziecko. Upoważniona do odbioru dziecka może być:
- osoba dorosła spokrewniona z dzieckiem
- inna osoba dorosła dobrze znana dziecku
- osoba małoletnia spokrewniona z dzieckiem, która ukończyła 12 lat
Pisemnego upoważnienia dokonują rodzice/prawni opiekunowie dziecka Pisemne upoważnienie z podaniem dokładnych danych personalnych oraz kontaktowych przechowuje wychowawca oraz nauczyciel świetlicy. Osoba upoważniona odbierając dziecko ma obowiązek posiadania dowodu tożsamości ze zdjęciem. Nauczyciel zobowiązany jest do pozostania z dzieckiem do momentu przyjazdu rodziców/opiekunów, innej osoby upoważnionej do odbioru dziecka lub do momentu przekazania dziecka uprawnionym organom. W przypadku nieodebrania dziecka po upływie czasu pracy oddziału przedszkolnego nauczyciel zobowiązany jest:
1. Skontaktować się telefonicznie z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka i wyjaśnić sytuację; zobowiązując jednocześnie rodziców do niezwłocznego stawienia się po dziecko.
2. W przypadku braku kontaktu telefonicznego z rodzicami/opiekunami w dalszej kolejności nauczyciel powiadamia inne osoby upoważnione do odbioru dziecka o zaistniałej sytuacji i ustala dalsze postępowanie.
3. Po wyczerpaniu wszelkich możliwości skontaktowania się z rodzicami/opiekunami lub innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka, nauczyciel zawiadamia o zaistniałej sytuacji Dyrektora szkoły.
4. Dyrektor podejmuje decyzję o powiadomieniu Policji.
5. Policja w porozumieniu z Dyrektorem podejmuje dalsze czynności przewidziane prawem.
6. Nauczyciel sporządza notatkę opisującą zdarzenie.
31. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEODEBRANIA DZIECKA ZE SZKOŁY PRZEZ RODZICA/OPIEKUNA
Rodzice mają obowiązek niezwłocznie powiadomić nauczyciela o nagłych zdarzeniach losowych uniemożliwiających im punktualne odebranie dziecka ze szkoły i wskazać inną osobę upoważnioną, która odbierze dziecko lub ustalić dalsze postępowanie. Upoważniona do odbioru dziecka może być:
- osoba dorosła spokrewniona z dzieckiem
- inna osoba dorosła dobrze znana dziecku
-osoba małoletnia spokrewniona z dzieckiem, która ukończyła 12 lat Pisemnego upoważnienia dokonują rodzice/prawni opiekunowie dziecka Pisemne upoważnienie z podaniem dokładnych danych personalnych oraz kontaktowych przechowuje wychowawca oraz nauczyciel świetlicy. Osoba upoważniona odbierając dziecko ma obowiązek posiadania dowodu tożsamości ze zdjęciem. Jeżeli dziecko nie zostanie odebrane bezpośrednio po zajęciach szkolnych, ma prawo skorzystać ze świetlicy szkolnej czynnej do godz. 17.00 Nauczyciel odprowadza dziecko do świetlicy i przekazuje pod opiekę nauczycielowi świetlicy. Nauczyciel świetlicy zobowiązany jest do pozostania z dzieckiem do momentu przyjazdu rodziców/opiekunów, innej osoby upoważnionej do odbioru dziecka lub do momentu przekazania dziecka uprawnionym organom. W przypadku nieodebrania dziecka po upływie czasu pracy świetlicy nauczyciel zobowiązany jest:
1. Skontaktować się telefonicznie z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka i wyjaśnić sytuację; zobowiązując jednocześnie rodziców do niezwłocznego stawienia się po dziecko.
2. W przypadku braku kontaktu telefonicznego z rodzicami/opiekunami w dalszej kolejności nauczyciel powiadamia inne osoby upoważnione do odbioru dziecka o zaistniałej sytuacji i ustala dalsze postępowanie.
3. Po wyczerpaniu wszelkich możliwości skontaktowania się z rodzicami/opiekunami lub innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka, nauczyciel zawiadamia o zaistniałej sytuacji Dyrektora szkoły.
4. Dyrektor podejmuje decyzję o powiadomieniu Policji.
5. Policja w porozumieniu z Dyrektorem podejmuje dalsze czynności przewidziane prawem.
6. Nauczyciel sporządza notatkę opisującą zdarzenie.
32. PROCEDURA ODBIORU DZIECKA ZE SZKOŁY.
Uczniowie, którzy ukończyli 7 lat mogą samodzielnie wracać do domu za pisemną zgodą rodziców/prawnych opiekunów, która jest przechowywana przez wychowawcę. Dziecko odbiera rodzic/prawny opiekun lub inna osoba upoważniona do odbioru, bezpośrednio po zakończeniu zajęć (jeśli dziecko nie jest zapisane do świetlicy). Upoważniona do odbioru dziecka może być:
- osoba dorosła spokrewniona z dzieckiem
- inna osoba dorosła dobrze znana dziecku
- osoba małoletnia spokrewniona z dzieckiem, która ukończyła 12 lat
Pisemnego upoważnienia dokonują rodzice/prawni opiekunowie dziecka. Pisemne upoważnienie z podaniem dokładnych danych personalnych oraz kontaktowych przechowuje wychowawca oraz nauczyciel świetlicy. Osoba upoważniona odbierając dziecko ma obowiązek posiadania dowodu tożsamości ze zdjęciem.
1. Nauczyciel po zakończeniu ostatniej lekcji sprowadza dzieci do szatni. uczniów zapisanych do świetlicy odprowadza na miejsce i przekazuje pod opiekę nauczycielowi świetlicy.
2. Rodzice/opiekunowie zobowiązani są oczekiwać na dziecko w wyznaczonym miejscu w szatni nie wcześniej niż 10 minut przed zakończeniem zajęć ich dziecka. Pobyt rodziców/opiekunów w szatni nie może zakłócać pracy szkoły. Rodzice podporządkowują się wskazówkom nauczyciela pełniącego dyżur w szatni, lub innych pracowników szkoły.
3. Nauczyciel przekazuje dziecko bezpośrednio pod opiekę rodzica/opiekuna.
4. Rodzice/opiekunowie wraz z dzieckiem bez zbędnej zwłoki opuszczają teren szkoły.
33. PROCEDURA ODBIORU DZIECKA Z ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
Dziecko odbiera rodzic/prawny opiekun lub inna osoba upoważniona do odbioru. Upoważniona do odbioru dziecka może być:
- osoba dorosła spokrewniona z dzieckiem
- inna osoba dorosła dobrze znana dziecku
- osoba małoletnia spokrewniona z dzieckiem, która ukończyła 12 lat
Pisemnego upoważnienia dokonują rodzice/prawni opiekunowie dziecka. Pisemne upoważnienie z podaniem dokładnych danych personalnych oraz kontaktowych przechowuje wychowawca oraz nauczyciel świetlicy. Osoba upoważniona odbierając dziecko ma obowiązek posiadania dowodu tożsamości ze zdjęciem.
1. Rodzic/opiekun zgłasza się po dziecko do odpowiedniej sali, informując wcześniej w szatni o celu swego przyjścia.
2. Nauczyciel bezpośrednio przekazuje dziecko rodzicowi/opiekunowi.
3. Rodzic/opiekun bez zbędnej zwłoki udaje się z dzieckiem do szatni. pobyt rodziców/opiekunów na korytarzu i w szatni nie może zakłócać pracy szkoły,
- rodzice podporządkowują się wskazówkom nauczycieli pełniących dyżury, lub innych pracowników szkoły.
4. Rodzice/opiekunowie wraz z dzieckiem bez zbędnej zwłoki opuszczają teren szkoły.
34. PROCEDURA INFORMOWANIA O NIEOBECNOŚCI DZIECKA W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM
1. Rodzice informują do godziny 9.00 telefonicznie, lub osobiście o nieobecności swojego dziecka danego dnia w oddziale przedszkolnym wychowawcę, sekretariat, lub intendentkę.
2. Wychowawca zaznacza nieobecność dziecka w dzienniku grupy.
3. Wychowawca przekazuje do kuchni wykaz dzieci nieobecnych danego dnia.
4. Na podstawie wykazu nieobecności w dzienniku grupy, lub informacji od rodziców zostaje odliczona odpowiednia kwota opłaty za wyżywienie w dniach nieobecności.
5. Przy dłuższej nieobecności dziecka (więcej niż 5 dni) i braku informacji od rodziców/opiekunów o powodach nieobecności, nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się telefonicznie z rodzicami/opiekunami dziecka w celu ustalenia przyczyny absencji.
35. PROCEDURA ODMOWY PRZEKAZANIA DZIECKA RODZICOM/PRAWNYM OPIEKUNOM
Nauczyciel może odmówić przekazania dziecka rodzicom/prawnym opiekunom w wypadku:
- Rodzic jest pozbawiony władzy rodzicielskiej prawomocnym wyrokiem sądu – oryginał wyroku został okazany Dyrektorowi szkoły a kopia znajduje się w odpowiedniej dokumentacji szkoły,
- Na pisemną prośbę jednego z rodziców, jeśli drugi rodzic ma ograniczoną władzę rodzicielską ( po okazaniu Dyrektorowi szkoły oryginału prawomocnego wyroku sądu ) – pisemną prośbę rodzica przechowuje wychowawca, kopia prawomocnego wyroku sądu znajduje się w odpowiedniej dokumentacji szkoły,
- Podejrzenia przebywania rodzica/opiekuna pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających,
- Innej sytuacji stwarzającej bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa dziecka.
Nauczyciel zobowiązany jest:
1. Poinformować rodzica, o przyczynie odmowy przekazania dziecka.
2. Wezwać rodzica do niezwłocznego opuszczenia terenu szkoły.
3. Niezwłocznie poinformować drugiego rodzica/opiekuna o zaistniałej sytuacji i ustalić dalsze postępowanie ( osobę i tryb odbioru dziecka ).
4. Poinformować Dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji.
5. W sytuacji podejrzenia przebywania rodzica/opiekuna pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających – powiadomić Policję.
6. Postępować zgodnie ze wskazówkami Policji.
7. Sporządzić notatkę opisującą zaistniałą sytuację.
36. PROCEDURA ORGANIZOWANIA WYCIECZEK KRAJOZNAWCZO – TURYSTYCZNYCH TA PROCEDURA JEST JESZCZE NIEGOTOWA
1.Procedurze podlegają zasady organizowania wycieczek w szkole oraz osoby organizujące wycieczkę autokarową.
2.Procedura dotyczy dzieci w wieku szkolnym – uczestników wycieczki, organizatorów wycieczki – nauczycieli przedszkola, opiekunów wycieczki, dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej w Guzowatce.
3.Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań, potrzeb i możliwości rozwoju psychofizycznego.
4.Obowiązkiem organizatora jest sprawdzenie stanu zdrowia, stopnia przygotowania oraz możliwości dzieci, wymaganych podczas wycieczki.
5.Wyprawa (wyjazd autokarem) poza teren szkoły musi się odbywać w myśl przepisów wewnętrznych szkoły oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
6.Dzieci niepełnosprawne, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach, a organizatorzy powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
7.W wycieczkach turystyczno – krajoznawczych nie mogą brać udziału dzieci, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie. Kierownik wycieczki Kierownikiem wycieczki krajoznawczo – turystycznej może być wyłącznie nauczyciel zatrudniony w Publicznej Szkole Podstawowej w Guzowatce, posiadający uprawnienia kierowania wycieczką
a) Opracowuje program i regulamin wycieczki (karta wycieczki, harmonogram)
b) Określa zadania dla opiekunów i uczestników wycieczki
c) Zapoznaje z regulaminem wycieczki innych nauczycieli, opiekunów uczestniczących w wycieczce
d) Zapewnia odpowiednią liczbę opiekunów dla dzieci (1 opiekun na nie więcej niż 15 uczestników)
e) Zapewnia opiekę i bezpieczeństwo oraz odpowiednie warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki, a także sprawowania nadzoru w tym zakresie. Opieka ma charakter ciągły i obejmuje czas od momentu zbiórki dzieci do odbioru dziecka przez rodzica, opiekuna.
f) W zależności od potrzeb organizuje transport i wyżywienie dla uczestników
g) Kompletuje dokumenty oaz uzyskuje zgodę dyrektora przedszkola lub upoważnionej osoby na przeprowadzenie wycieczki
h) Dysponuje środkami finansowymi pracowniczymi na organizację wycieczki
i) Dokonuje podsumowania odbytej wycieczki oraz sporządza sprawozdanie merytoryczne i finansowe, przedkłada je rodzicom i dyrektorowi przedszkola
a) Opiekunem wycieczki powinien być nauczyciel albo, w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły, inna pełnoletnia osoba
b) Współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki
c) Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez innych opiekunów i dzieci ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa
d) Sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi
e) Nadzoruje zadania powierzone uczniom
f) Wykonuje inne zadania pojawiające się podczas wycieczki
g) Sprawdza stan liczbowy uczestników wycieczki przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego
h) Potwierdza własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki, przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci
Dyrektor:
a) Zatwierdza wypełnioną kartę wycieczki
b) Czuwa nad prawidłową organizacją wycieczek
c) Wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych szkoły
d) Gromadzi dokumentację wycieczki
e) Dzień przed wycieczką telefonicznie powiadamia Komisariat Policji o planowanym wyjeździe dzieci (dzień, godzina wyjazdu, miejsce wyjazdu)
f) Zaopatruje grupę w apteczkę pierwszej pomocy
g) Może zwiększyć liczbę wymaganych opiekunów (1 wychowawca na nie więcej niż 15 uczestników do 1 na 10 dzieci) Opis pracy, ustalona kolejność działań, miejsce i czas przeprowadzania poszczególnych czynności
1.Kolejność działań
a)Kompletną dokumentację wycieczki stanowią: – Karta wycieczki (cel i założenia programowe, trasa wycieczki, termin, liczba uczestników, dane kierownika i opiekunów wycieczki, środek lokomocji)
b) Lista uczestników wycieczki zawiera: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu rodzica, prawnego opiekuna dziecka
c) Pisemną zgodę rodziców na odbycie wycieczki przez dziecko oraz deklarację pokrycia kosztów wycieczki
d) Harmonogram wycieczki
e) Dowód ubezpieczenia wszystkich uczestników wycieczki od następstw nieszczęśliwych wypadków (kserokopia polisy ubezpieczenia grupowego)
f) Preliminarz finansowy wycieczki, przewidujący koszty realizacji programu oraz rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu g) Regulamin zachowania się podczas wycieczki
2.Miejsce i czas przeprowadzania poszczególnych czynności Dokumentacja, o której mowa powyżej winna być przedłożona dyrektorowi szkoły najpóźniej 2 dni przed rozpoczęciem wycieczki celem jej zatwierdzenia
a)Po pozytywnym zaopiniowaniu, kartę wycieczki, harmonogram oraz listę uczestników wycieczki sporządza się w dwóch egzemplarzach. Kopia pozostaje w szkolnej dokumentacji wycieczek, oryginał posiada kierownik wycieczki
b)Dyrektor szkoły po zakończonej wycieczce (przedłożeniu przez kierownika wycieczki sprawozdania i rozliczenia finansowego zobowiązany jest przechowywać wszelką dokumentację związaną z wycieczką (karta wycieczki, lista uczestników, regulamin, rozliczenie finansowe oraz zgody rodziców) przez okres 5 lat
c)Krótkie sprawozdanie oraz rozliczenie finansowe z wycieczki przedkłada się rodzicom dzieci na najbliższym spotkaniu z rodzicami lub przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców 3.Finansowanie wycieczki
Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty przejazdu czy biletów wstępu, można finansować ze środków pozabudżetowych, a w szczególności:
a)Z odpłatności rodziców, których dzieci będą uczestnikami wycieczki
b)Ze środków przekazanych przez Radę Rodziców, a także darowizn przekazanych przez osoby fizyczne i prawne
c)Ze środków pozyskanych z różnego rodzaju loterii czy aukcji prac, rzeczy wykonanych przed dzieci
d)Kierownicy oraz opiekunowie wycieczek nie ponoszą kosztów związanych z wycieczką
e)Rozliczenia wycieczki dokonuje kierownik f)Dowodami finansowymi są przede wszystkim podpisane przez rodziców dzieci listy wpłat oraz rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze – w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach mogą to być oświadczenia o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki oraz wszystkich opiekunów (wydatki tego typu nie mogą przekroczyć 20% kosztów wycieczki)
4.Zasady bezpieczeństwa podczas wycieczki autokarowej
a)Liczebność grupy musi być dostosowana do możliwości technicznych autokaru (liczba dzieci nie może być większa od liczby miejsc oznaczonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu)
b)Każdy opiekun zajmuje się grupą maksymalnie 15 dzieci
c)Przejścia w autokarze muszą być wolne, nie mogą się znajdować tam dodatkowe miejsca do siedzenia
d)Autokar musi być oznakowany napisem „Przewóz dzieci”
e)Przestoje autokaru są dozwolone tylko w miejscach do tego wyznaczonych, tj. na oznakowanych parkingach
f)Po każdej przerwie w podróży należy sprawdzić stan liczebny dzieci
g)Opiekunowie zapewniają dzieciom bezpieczne przejście z pojazdu i do pojazdu przy wsiadaniu i wysiadaniu
h)Opiekunowie pilnują bezpieczeństwa dzieci w czasie jazdy (nie wolno chodzić 51 po autokarze, siedzieć Tylem)
i)Planując wycieczkę autokarową należy poznać stan zdrowia uczestników
1. Należy zabrać apteczkę pierwszej pomocy Wykaz materiałów i dokumentów wykorzystywanych w pracy
a)Jeden egzemplarz (oryginał) karty wycieczki, harmonogram, listę uczestników zabiera kierownik wycieczki
b)Kierownik wycieczki posiada kserokopię plisy ubezpieczeniowej (uczestników) od następstw nieszczęśliwych wypadków, apteczkę
c)Karta wycieczki – niezbędnie zatwierdzona przez dyrektora przedszkola
2.Potwierdzających wykonanie pracy
a)Komplet dokumentów z wycieczki
b)Preliminarz i rozliczenie finansowe wycieczki
c)Sprawozdanie kierownika wycieczki
d)Zdjęcia, zapisy w kronice szkolnej
e)Oświadczenia kierownika i opiekunów wycieczki Załączniki – Regulamin organizacji wycieczek w Publicznej Szkole Podstawowej w Guzowatce 52
37. PROCEDURA UDOSTĘPNIANIA DOKUMENTACJI SZKOLNEJ
Informacja o prowadzonych w szkole rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych.
- Księgi inwentarzowe.
- Rejestr pracowników.
- Ewidencja akt osobowych pracowników.
- Rejestr akt i zaświadczeń - awans zawodowy nauczycieli.
- Ewidencja zastępstw.
- Rejestr zarządzeń wewnętrznych.
- Księga uczniów. Księga dzieci.
- Indywidualne teczki uczniów dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Protokoły Rad Pedagogicznych.
- Księga druków ścisłego zarachowania.
- Ewidencja dokumentacji szkolnej: arkusze ocen, księga absolwentów, dokumentacja rekrutacyjna uczniów, protokoły powypadkowe pracowników i uczniów, dokumentacja ubezpieczeniowa,.
- Rejestr legitymacji szkolnych.
- Rejestr korespondencji.
- Ewidencja czasu pracy.
- Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego.
- Archiwum dokumentacji szkoły. Osoba starająca się o wgląd do dokumentów powinna złożyć podanie w sekretariacie szkoły. Nauczyciele i pracownicy szkoły mogą ustnie zgłosić prośbę o wgląd na miejscu do dokumentów dotyczących spraw osobistych lub szkolnych z zachowaniem Ustawy o Ochronie Danych Osobowych.
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw:
- Sekretariat szkoły przyjmuje podania, wnioski i pisma interesantów (korespondencję można kierować również drogą elektroniczną)
- Sprawy są rozpatrywane z zachowaniem trybu i terminów zgodnych z kodeksem postępowania administracyjnego.
- Sekretariat szkoły udziela szczegółowych informacji dotyczących sposobu załatwiania spraw.
- Godziny urzędowania sekretariatu: 8:00 - 16:00 53 Dokumentacja klasowa
- Dziennik lekcyjny Sprawdziany, prace klasowe, testy
- Zeszyty korespondencji
- Sprawozdania wychowawcy Nauczyciel powinien umożliwić rodzicom wgląd do ww. dokumentów z zachowaniem Ustawy o Ochronie Danych Osobowych. Sprawdziany udostępniane są rodzicom na zebraniach i dniach otwartych oraz każdorazowo po wcześniejszym uprzedzeniu nauczyciela/wychowawcy o takim zamiarze oraz uzgodnieniu z nauczycielem miejsca i formy wglądu rodzica w sprawdzian swego dziecka. Wychowawca powinien umożliwić wgląd rodzicom do dokumentów szkolnych dostępnych w bibliotece szkolnej:
- Statut Szkoły,
- Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania
- Podstawy Programowe Wydawanie zaświadczeń i duplikatów Szkoła wydaje świadectwa, kopie IPET i WOPFU, dyplomy, suplementy, zaświadczenia i inne druki szkolne według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.
Ponadto szkoła, na wniosek ucznia lub absolwenta, może wydać zaświadczenia dotyczące przebiegu nauczania.